Доорх хаягаар холбогдож дэлгэрэнгүй мэдээлэл авна уу.
99093445
info@caak.mn
facebook
Эртний вавилончууд буюу одоогийн Иракийн нутагт амьдарч байсан хvмvvс дэлгvvрийнхээ эд зvйлийг “рекламдаж” єлгєдєг байсан МЭє 3000 оныг хамгийн анхны vе гэдэг байна. Эртний грек, ромчууд ч дэлгvvрийнхээ гадна талд эд зvйл єлгєдєг байжээ. Тэр vед бичиг vсэгтэй хvн цєєхєн учраас “энд єндєг зарж байна” гэх зэргээр бичихийн оронд тухайн зvйлийг илэрхийлсэн хэлбэр бvхий чулуу мод, шавар зэрэг зvйл єлгєдєг байсан гэнэ.
Харин эртний Египетэд худалдааны хєлєг онгоц ирж, шинээр бараа ирснийг зарлахдаа гудамжаар орилогчдыг хєлсєлдєг байж. Ийнхvv чанга яригч он жилийг элээсээр манай эриний 900 онд Европод ямар бараа хаана ямар vнээр борлогдож байгааг мэдэгддэг хvмvvс болж хувирсан байна.
Одоо реклам сурталчилгааг дамжуулах хэрэгсэл болсон сонин, сэтгvvл нь олон хvнийг хамарсан рекламны анхных нь хувилбар гэж тооцогддог. Хvн тєрєлхтєн 1440 онд Германы И.Гутенберг хэвлэх машиныг бодож олохоос ємнє рекламаа ємнєх аргаараа хийсээр байсан нь мэдээж. Харин цаасан дээр хараар хэвлэх болсон тэр vед сонин, плакат гээд цаасан дээр сурталчилгаа гарч эхлэх болжээ. Уилъям Какстон хэмээх хvн Англид хамгийн анхны цаасан дээрх хэвлэмэл сурталчилгааг дэлгэрvvлсэн хvн юм. Тэр 1472 онд ном худалдаж байгаа тухай зарыг цаасан дээр хэвлэж сvмийн vvдэнд наасан гэдэг.
Гэхдээ хvмvvсийн єдєр тутмын амьдралд хvрч эхэлсэн vе нь Англид анхны сонин хэвлэгдсэн 1622 оноос хойш тохиосон юм. Сонин тогтмолжихын сацуу нэг дугаарт орох сурталчилгааны хэмжээ ч тогтсон талбайтай болж эхэлсэн байна. Харин Америкт анхны сурталчилгаа бvхий сонин 1704 онд хэвлэгдсэн нь “The Boston news letter” байжээ. Гэхдээ амерекийн эхэн vеийн сонинууд реклам тавихдаа тун дургvй байсан гэдэг. Тийм хэдий ч 1800 оны дунд болоход зар сурталчилгааг ихээр тавих болсон нь vvгээр мєнгє олж болдгийг мэдсэн хэрэг юм. Энэ vеэс сонин сэтгvvлийн сурталчилгаа хєгжих болсон байна. Тэр vед сонин сэтгvvлийн редакциас тухайн рекламны vнэн зєв байдалд анхаарал тавьдаггvй байсан тул бараагаа сурталчилагчид довыг уул болгохх мэт рекламддаг байжээ. Манайд одоо ч энэ байдал байдаг бєгєєд тэр хvн мєнгєє тєлсєн л бол гэсэн vзэл ноёлдог нь vнэн.
Реклам юунд хэрэгтэй вэ?
Мэдээж ихэнх реклам бараа бvтээгдэхvvнээ борлуулах зорилготой. Тэд єєрсдийн бvтээгдэхvvн хамгийн сайн хэмээн хvмvvсийг ятгаж чадсанаар амжилт олдог. Мєн зарим томоохон компаниуд тодорхой нэг бvтээгдэхvv бус єєрсдийгєє, єєрийнхєє тухайлсан имижийг хvмvvст хvргэх гэж рекламаа хийлгэнэ.
Ингэснээр тэр компанийг хvн бvр мэдэж, хvндлэх болно. Энэ нь эргээд бараа борлуулалт, vйлчилгээнд нь нєлєєлдєг гэж vздэг байна. Реклам , сурталчилгааг vvнээс гадна хувь хvн, нам, нэр дэвшигч, засгийг газар хvртэл ашигладаг шvv дээ. Сонгуулын vеийн шоу рекламыг бид сайн мэдэх болохоор олон vг нуршаад дэмий бизээ. Харин телевиз, радио, сонин сэтгvvлийн сурталчилгааны талаар, бас чухам хэдийнээс vvсэлтэй туха хамтдаа сонирхоё.
ТВ гарч ирснээр радио рекламыг шахжээ
Радио бий болсныхоо дараа рекламны асар хvчтэй хэрэгсэлд тооцогдож байжээ. 1920-д онд радионууд бий болж, хvмvvс радиог сонирхон, тэрхvv хар хайрцгаар сонороо мялаадаг байсан vе болохоор рекламдсан бараа нь чамгvй ашиг олдог байж. Энэ нь хорь гаруй жил vргэжилсэн бєгєєд дэлхийн 2 дайн дууссаны дараа ТВ хvчээ авах vеэс шахагдах болсон гэж болно. Гэхдээ радио нь vндэсний хэмжээний томоохон тvншvvдээ алдсан ч дунд тvвшний vйлдвэрлэгчдийн байнгын холбоотон нь байсаар ирсэн.
Америкт 1950-д оноос рекламны ертєнцєд голлох vvрэг гvйцэтгэсэн телевиз маань 1955 он гэхэд жилд нэг тэрбум ам.долларын ашиг олох болсон байна. Тэгэхдээ ямар тєрлийн барааг юугаар дамжуулж сурталчилах вэ гэдгээ бодох хэрэгтэй. Чихэр, ундаа борлуулдаг компани сурталчилгаанд зориулсан тєсвийнхєє 80 %-г саван, шампунь, цэвэрлэгч бодис зардаг газар 90%-г нь тв-н рекламд зарцуулдаг байна. Мэдээж радиогоор “Энэ vс ямар сайхан намирч байна аа” гэвэл ямар тєсєєлєл буух нь ойлгомжтой. ТВ реклам хvнд хvрэх нь сайн ч vнэ єртєг єндєр, АНУ-д 30 секундын vнэ 150 мянган ам.доллар байдаг гэдэг.
Хамгийн анхны реклам сурталчилгааны арга замын нэг сонин одоо ч хамгийн гол зэвсэг хэвээр байгаа. Гэхдээ сvvлийн vед интернэт гэж цаг хугацаа орон зайг vл хамааран дэлхий дахинд хvргэх боломжтой рекламны талбарт баннер хvчээ авсаар байна. Судалгаагаар рекламд зарцуулж буй мєнгєний 24,1 % нь сонин, 21,7 % нь тв, 19,4 % нь шууд захиа буюу шуудангаар тухайн хvнд шууд хvргэх арга, 6,7% нь радио тэгээд бусад бvх тєрлийн аргад vлдэх хувь нь ногддог байна.
Хэдийгээр энэ нь нилээд хэдэн жилийн ємнєх судалгаа ч сонин нь хамгийн их мєнгє хvvлдэг хэрэгсэл гэдгийг мэдэж болно. Сонин нийт талбайнхаа 60 оричм %-г зар сурталчилгаанд зарцуулж болдог байна.
Сайн реклам босгоход эхлээд єєрийн гэсэн vнэт санаа чухал байдаг гэлцдэг. Рекламны агентлагуудын анхдагчид нь брокер маягийн vйлчилгээ хийдэг байжээ. Тэд сонины газраас талбайг нь хямдралтай vнээр худалдан аваад эргээд єндєр vнээр реклам авч тавьдаг байжээ. Гэхдээ рекламыг нь бэлтгэж єгнє л дєє. Заримдаа єєрсдєє хийж чадахгvй vед зохиолч нарыг хєлслєн авдаг байсан гэнэ. Вольней Б.Пальмер 1841 онд АНУ-н анхны рекламын агентлагийг Филадельфид нээжээ. Тэрээр сонины газраас сурталчилгаа тавих талбайг олох мєнгєнийхєє 25%-р л худалдаж авдаг байжээ.
Харин 1875 онод тус мужид нэгэн компани хэд хэдэн зохиолч зураачийг хєлслєн авч, рекламны агентлаг байгуулсан нь хамгийн анхны сурталчилгааны агентлагад тооцогддог.
Хамгийн vр дvнтэй РЕКЛАМНЫ хэрэгсэл
Таны бараа, vйлчилгээний тухай олон хvн мэдэх тусам борлуулах боломж тєдий чинээ ихэснэ гэдгийг хvн бvр мэднэ. Тэгээд єєрийн арилжаалж буй бараа, эсвэл эрхэлж буй vйлчилгээний тухай аль болох олон худалдан авагчид, яаж дуулгах вэ хэмээн бодлогоширдог.
ж/нь: та єєрийн зарж буй бvтээгдэхvvний тухай таньдаг хvн болгондоо ярьж, цааш нь дамжуулахыг гуйж болно. Энэ тохиолдолд мєнгє ба цаг хугацаа хэмнэх талтай ч тун цєєн хvнд мэдээлэл хvрэхийн зэрэгцээ эхний байдлаасаа тэс єєр болон дамжуулагдах нь элбэг. vvнээс vvдэн бараа vйлчилгээг борлуулах боломж туйлын бага.
Та албан газрынхаа цонх юмуу, хаалганд бараа vйлчилгээнийхээ тухай зарлал єлгєж болно. Энэ тохиолдолд мєнгє ба цаг хугацааг мєн л хэмнэх талтай ч яг танай байрны дэргэдvvр болзошгvй худалдан авагч єнгєрєх магадлал бага. Бас л худалдах баталгаа багасна. Та олон нийтийн мэдээллийн хэрэгсэл, радио, тв, сонин, сайтад хандаж болно. Энэ тохиолдолд болзошгvй худалдан авагчдыг хамрах хvрээ vндсээрээ єєрчлєгддєг. Манай caak.mn – д гэхэд л дунджаар 800 хол давсан хэрэглэгчид онлайн байдаг нь таны баннер манай сайтад тавигдвал худалдан авагчдын тоо эрс єсєх нь ойлгомжтой.
єдгєє хvмvvс чєлєєт цагийг тв vзэн єнгєрєє сонирхол ихтэй, мєн єрх айл болгонд тв байх болсон нь болзошгvй худалдан авагчийг татах магадлал ихтэй болгож байна. ТВ-р тухайн бараа, vйлчилгээнний тухай зєвхєн ярих биш, бас vзvvлдэг болохоор худалдан авагч санал болгож байгаа бараа, vйлчилгээний тєсєєлєл авах, улмаар сонголт хийх боломжтой.
Гэхдээ ТВ-н реклам нь хэд хэдэн сул, муу талтай.
Харин эртний Египетэд худалдааны хєлєг онгоц ирж, шинээр бараа ирснийг зарлахдаа гудамжаар орилогчдыг хєлсєлдєг байж. Ийнхvv чанга яригч он жилийг элээсээр манай эриний 900 онд Европод ямар бараа хаана ямар vнээр борлогдож байгааг мэдэгддэг хvмvvс болж хувирсан байна.
Одоо реклам сурталчилгааг дамжуулах хэрэгсэл болсон сонин, сэтгvvл нь олон хvнийг хамарсан рекламны анхных нь хувилбар гэж тооцогддог. Хvн тєрєлхтєн 1440 онд Германы И.Гутенберг хэвлэх машиныг бодож олохоос ємнє рекламаа ємнєх аргаараа хийсээр байсан нь мэдээж. Харин цаасан дээр хараар хэвлэх болсон тэр vед сонин, плакат гээд цаасан дээр сурталчилгаа гарч эхлэх болжээ. Уилъям Какстон хэмээх хvн Англид хамгийн анхны цаасан дээрх хэвлэмэл сурталчилгааг дэлгэрvvлсэн хvн юм. Тэр 1472 онд ном худалдаж байгаа тухай зарыг цаасан дээр хэвлэж сvмийн vvдэнд наасан гэдэг.
Гэхдээ хvмvvсийн єдєр тутмын амьдралд хvрч эхэлсэн vе нь Англид анхны сонин хэвлэгдсэн 1622 оноос хойш тохиосон юм. Сонин тогтмолжихын сацуу нэг дугаарт орох сурталчилгааны хэмжээ ч тогтсон талбайтай болж эхэлсэн байна. Харин Америкт анхны сурталчилгаа бvхий сонин 1704 онд хэвлэгдсэн нь “The Boston news letter” байжээ. Гэхдээ амерекийн эхэн vеийн сонинууд реклам тавихдаа тун дургvй байсан гэдэг. Тийм хэдий ч 1800 оны дунд болоход зар сурталчилгааг ихээр тавих болсон нь vvгээр мєнгє олж болдгийг мэдсэн хэрэг юм. Энэ vеэс сонин сэтгvvлийн сурталчилгаа хєгжих болсон байна. Тэр vед сонин сэтгvvлийн редакциас тухайн рекламны vнэн зєв байдалд анхаарал тавьдаггvй байсан тул бараагаа сурталчилагчид довыг уул болгохх мэт рекламддаг байжээ. Манайд одоо ч энэ байдал байдаг бєгєєд тэр хvн мєнгєє тєлсєн л бол гэсэн vзэл ноёлдог нь vнэн.
Реклам юунд хэрэгтэй вэ?
Мэдээж ихэнх реклам бараа бvтээгдэхvvнээ борлуулах зорилготой. Тэд єєрсдийн бvтээгдэхvvн хамгийн сайн хэмээн хvмvvсийг ятгаж чадсанаар амжилт олдог. Мєн зарим томоохон компаниуд тодорхой нэг бvтээгдэхvv бус єєрсдийгєє, єєрийнхєє тухайлсан имижийг хvмvvст хvргэх гэж рекламаа хийлгэнэ.
Ингэснээр тэр компанийг хvн бvр мэдэж, хvндлэх болно. Энэ нь эргээд бараа борлуулалт, vйлчилгээнд нь нєлєєлдєг гэж vздэг байна. Реклам , сурталчилгааг vvнээс гадна хувь хvн, нам, нэр дэвшигч, засгийг газар хvртэл ашигладаг шvv дээ. Сонгуулын vеийн шоу рекламыг бид сайн мэдэх болохоор олон vг нуршаад дэмий бизээ. Харин телевиз, радио, сонин сэтгvvлийн сурталчилгааны талаар, бас чухам хэдийнээс vvсэлтэй туха хамтдаа сонирхоё.
ТВ гарч ирснээр радио рекламыг шахжээ
Радио бий болсныхоо дараа рекламны асар хvчтэй хэрэгсэлд тооцогдож байжээ. 1920-д онд радионууд бий болж, хvмvvс радиог сонирхон, тэрхvv хар хайрцгаар сонороо мялаадаг байсан vе болохоор рекламдсан бараа нь чамгvй ашиг олдог байж. Энэ нь хорь гаруй жил vргэжилсэн бєгєєд дэлхийн 2 дайн дууссаны дараа ТВ хvчээ авах vеэс шахагдах болсон гэж болно. Гэхдээ радио нь vндэсний хэмжээний томоохон тvншvvдээ алдсан ч дунд тvвшний vйлдвэрлэгчдийн байнгын холбоотон нь байсаар ирсэн.
Америкт 1950-д оноос рекламны ертєнцєд голлох vvрэг гvйцэтгэсэн телевиз маань 1955 он гэхэд жилд нэг тэрбум ам.долларын ашиг олох болсон байна. Тэгэхдээ ямар тєрлийн барааг юугаар дамжуулж сурталчилах вэ гэдгээ бодох хэрэгтэй. Чихэр, ундаа борлуулдаг компани сурталчилгаанд зориулсан тєсвийнхєє 80 %-г саван, шампунь, цэвэрлэгч бодис зардаг газар 90%-г нь тв-н рекламд зарцуулдаг байна. Мэдээж радиогоор “Энэ vс ямар сайхан намирч байна аа” гэвэл ямар тєсєєлєл буух нь ойлгомжтой. ТВ реклам хvнд хvрэх нь сайн ч vнэ єртєг єндєр, АНУ-д 30 секундын vнэ 150 мянган ам.доллар байдаг гэдэг.
Хамгийн анхны реклам сурталчилгааны арга замын нэг сонин одоо ч хамгийн гол зэвсэг хэвээр байгаа. Гэхдээ сvvлийн vед интернэт гэж цаг хугацаа орон зайг vл хамааран дэлхий дахинд хvргэх боломжтой рекламны талбарт баннер хvчээ авсаар байна. Судалгаагаар рекламд зарцуулж буй мєнгєний 24,1 % нь сонин, 21,7 % нь тв, 19,4 % нь шууд захиа буюу шуудангаар тухайн хvнд шууд хvргэх арга, 6,7% нь радио тэгээд бусад бvх тєрлийн аргад vлдэх хувь нь ногддог байна.
Хэдийгээр энэ нь нилээд хэдэн жилийн ємнєх судалгаа ч сонин нь хамгийн их мєнгє хvvлдэг хэрэгсэл гэдгийг мэдэж болно. Сонин нийт талбайнхаа 60 оричм %-г зар сурталчилгаанд зарцуулж болдог байна.
Сайн реклам босгоход эхлээд єєрийн гэсэн vнэт санаа чухал байдаг гэлцдэг. Рекламны агентлагуудын анхдагчид нь брокер маягийн vйлчилгээ хийдэг байжээ. Тэд сонины газраас талбайг нь хямдралтай vнээр худалдан аваад эргээд єндєр vнээр реклам авч тавьдаг байжээ. Гэхдээ рекламыг нь бэлтгэж єгнє л дєє. Заримдаа єєрсдєє хийж чадахгvй vед зохиолч нарыг хєлслєн авдаг байсан гэнэ. Вольней Б.Пальмер 1841 онд АНУ-н анхны рекламын агентлагийг Филадельфид нээжээ. Тэрээр сонины газраас сурталчилгаа тавих талбайг олох мєнгєнийхєє 25%-р л худалдаж авдаг байжээ.
Харин 1875 онод тус мужид нэгэн компани хэд хэдэн зохиолч зураачийг хєлслєн авч, рекламны агентлаг байгуулсан нь хамгийн анхны сурталчилгааны агентлагад тооцогддог.
Хамгийн vр дvнтэй РЕКЛАМНЫ хэрэгсэл
Таны бараа, vйлчилгээний тухай олон хvн мэдэх тусам борлуулах боломж тєдий чинээ ихэснэ гэдгийг хvн бvр мэднэ. Тэгээд єєрийн арилжаалж буй бараа, эсвэл эрхэлж буй vйлчилгээний тухай аль болох олон худалдан авагчид, яаж дуулгах вэ хэмээн бодлогоширдог.
ж/нь: та єєрийн зарж буй бvтээгдэхvvний тухай таньдаг хvн болгондоо ярьж, цааш нь дамжуулахыг гуйж болно. Энэ тохиолдолд мєнгє ба цаг хугацаа хэмнэх талтай ч тун цєєн хvнд мэдээлэл хvрэхийн зэрэгцээ эхний байдлаасаа тэс єєр болон дамжуулагдах нь элбэг. vvнээс vvдэн бараа vйлчилгээг борлуулах боломж туйлын бага.
Та албан газрынхаа цонх юмуу, хаалганд бараа vйлчилгээнийхээ тухай зарлал єлгєж болно. Энэ тохиолдолд мєнгє ба цаг хугацааг мєн л хэмнэх талтай ч яг танай байрны дэргэдvvр болзошгvй худалдан авагч єнгєрєх магадлал бага. Бас л худалдах баталгаа багасна. Та олон нийтийн мэдээллийн хэрэгсэл, радио, тв, сонин, сайтад хандаж болно. Энэ тохиолдолд болзошгvй худалдан авагчдыг хамрах хvрээ vндсээрээ єєрчлєгддєг. Манай caak.mn – д гэхэд л дунджаар 800 хол давсан хэрэглэгчид онлайн байдаг нь таны баннер манай сайтад тавигдвал худалдан авагчдын тоо эрс єсєх нь ойлгомжтой.
єдгєє хvмvvс чєлєєт цагийг тв vзэн єнгєрєє сонирхол ихтэй, мєн єрх айл болгонд тв байх болсон нь болзошгvй худалдан авагчийг татах магадлал ихтэй болгож байна. ТВ-р тухайн бараа, vйлчилгээнний тухай зєвхєн ярих биш, бас vзvvлдэг болохоор худалдан авагч санал болгож байгаа бараа, vйлчилгээний тєсєєлєл авах, улмаар сонголт хийх боломжтой.
Гэхдээ ТВ-н реклам нь хэд хэдэн сул, муу талтай.
- Реклам vзэж, тухайн бараа vйлчилгээнд сонирхол тєрсєн хvн тэр дороо дахин vзэж магадлах боломжгvй.
- ТВ-н рекламыг зар сурталчилгааны цаг хэмээх хэсэгхэн хугацаанд бєєнєрє нь єгдєг тул энэ vед vзэгчид тв vзэхээ орхиж, хоорондоо ярилцах, утсаар ярих, гал тогоо руу орж цай уух зэргээр єнгєрєєх нь элбэг.
- Рекламыг vр дvнтэй болгохын тулд маш олон дахин цацах хэрэгтэй болдог.
Тvvнээс гадна хvн цаг vргэлж радио сонсоод суухгvй. Мєн жил ирэх тусам богино долгионы радиогийн тоо нэмэгдсээр байгаа нь радио ту бvрийн сонсогчдын тоо багасч байна гэсэн vг юм. Тиймээс тодорхой хvрээг хамрахын тулд хэд хэдэн долгионоор зэрэг нэвтрvvлэх хэрэгтэй болдог. Ер нь сонсогч радио долгионыг байнга сольж байдаг нь ч vvнд нєлєєлнє.
Тиймээс радиогийн рекламыг vр дvнтэй болгохын тулд хамгийн их хvн сонсдог буюу оргил цагаар, хэд хэдэн долгионоор зэрэг явуулахаас гадна аль болох урт, давтамж нь олон байвал зохино.
єнєєдєр бараа vйлчилгээг сурталчлах хамгийн тvгээмэл, vр дvнтэй хэрэгсэл нь сонин хэвээр vлдэв. Хvн бvрийн дадаж зуршсан уламжлалт энэхvv сурталчилгаанд олон сайн талууд бий.
Уншигчдын ихэнх нь сонины рекламыг ажил амьдралдаа хэрэглэхэд бэлэн байдаг. Тэр ч бvv хэл худалдаалагдаж байгаа бараа, эд зvйлс, элдэв дэлгvvр, кино театр, тэмцээн уралдааны тухай зарлал рекламыг унших зорилгоор сонин авдаг хvмvvс олон бий.
Ер нь хvн зах зээлийн нєхцєл байдлыг мэдэж, тvvнээс хоцрохгvйг хичээдэг. Хэн, хаана, юуг, ямар vнээр, ямар нєхцєлєєр худалдаалж, худалдан авч байгаа нь уншигчдад сонин байдаг. Уншигч зах зээлийн санал болгож буй зvйлийг єєрийн худалдан авах чадвартай байнга харьцуулдаг.- Сонины зарлал рекламыг дуртай газраа, дуртай цагтаа, дуртай vедээ уншиж болно. Мєн хэдэн сар жилээр хадгалахд ч хэцvv юмгvй.
- Сонины зар рекламыг хамаатан садан, найз нєхєд ажлынхандаа тєвєггvй vзvvлж шvvн ярилцаж болно. Хэн нэгнийхээ асууж сурч байсан бараа vйлчилгээний тухай олж vзвэл тvvнд дамжуулж болно.
- Сонины жижигхэн зайнд ч хаяг, утасны дугаар, vнэ, элдэв онцлог гээд бvх хэрэгцээт мэдээллийг багтааж болно.
- Хvн єєрт байгаа мєнгєний боломжоор сонины зар сурталчилгаа явуулах боломжтой. Том зайтай, vнэ ихтэй, эсвэл жижиг талбайд хямдхан реклам явуулж ч болно.
- Сонинг хvн хэдхэн хоромын дотор харах юмуу сонсоод хаячихдаггvй, сонин маш урт настай тул урагдаж, тасарч, муудталаа таны рекламыг єєртєє тээж, хvмvvст дамжуулсаар л байдаг.
- Хэвлэлийн чанар, сонины єнгє, дизайн дээшилсээр байгаа нь рекламыг улам сонирхолтой болгож байна.
Зар сурталчилгааны зах зээл дээр сонинууд ноёолох нєлєєтэйг ажигч хvн бvр хэлж дєнгєнє. Барууны мэргэжилтнvvдийн судалгаанаас vзвэл ТВ, радиогийн рекламыг шаардлага хангаж байгаад тооцдоггvй бєгєєд хамгийн vр дvнтэй сурталчилгааны хэрэгсэлд сонин, вэб сайтын баннер гэж vзэж байна.